Årstiderna: vår

Jag är ju en sommar människa ända ut i fingerspetsarna men jag måste ju fatiskt erkänna någon gång att dom andra årstiderna har sin charm.
Därför ska jag skiva lite om det nu och har valt ut några bilder jag har tagit på respektive årstid och lägga med dom vid rätt årstid, och vintern är ju över nyår så det är i slutet av året och i början så det får ligga sist.
Våren

Alla djuren får börja komma ut och leka av sej lite efter vintern. Jämt den här krabaten är väl kanske färdiglekt.


Min mosters får får får, nej får får lamm.


Träden utanför hemma får fina blommor och sen blir det äckliga små bär som fåglarna tycker om och som kan ramla ner i huvudet på en.

Det som är skönt med våren är att snön försvinner, det blir varmare ute och allt verkar få liv och ny energi. Det blir ljusare längre på kvällarna och solen kommer upp tidigare. Isen försvinner från vattnet och man kan börja doppa fötterna och så småningom "ramla i".
Det kommer massa kryp och det värsta av allt, ormarna dyker upp igen, men dom förstör inte mitt vår rus, jag slipper se dom allt för ofta.
Det kommer en massa härliga dofter som man inte har kännt på hela vintern och fåglarna kommer tillbaka och börjar sjunga. Man får en lyckokänsla om man vill bara ligga ute hela dagarna och lukta på luften. Låter ju konstigt men det finns så mycket härliga dofter i luften.
Man kan börja sola och bli lite brun, man behöver inte riskera att bryta benen av sej av att bara gå ut och man börjar höra ljuden från motorcyklar (ett riktigt vårtecken) och något av det bästa, man kan höra V8:orna vråla upp för storgatan, de stackars fina klassiska jänkarna som har stoge inne hela vintern för att inte bli förstörda.
Finns det något mer vårtecken?
Fjärillar och tussilagos är en tävling som Weronica och jag har varje vår, den som ser det först vinner.
Nu vill jag ha vår. Allt dött kan komma till liv på en natt.
Underbart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0